Hvordan hjelpe seg selv til mer energi og glede

Og 12 tips om hvordan vekke Vagus nerven!

Jeg skjønte ikke hva som var i gang i mitt system da jeg fikk betennelse i skjoldkjertelen med forhøyet stoffskifte. Jeg ble så trett og slapp at jeg nesten ikke klarte å løfte vekk dynen om morgenen. Det eneste jeg tenkte på var når jeg kunne legge meg igjen. Jeg som alltid hadde vært en kruttønne oppførte meg nå som en olding, og jeg var bare halvveis i livet med en haug med halvvoksne barn. Herregud dette hadde jeg hverken tid eller lyst til. Jeg hadde galopperende hjerte og trodde jeg skulle få infarkt, var irritert, deprimert hadde null matglede og kaldsvette i strie strømmer. Dette kunne ikke fortsette, og dessuten var jeg fast bestemt på og ikke skulle gå på medisiner resten av livet.

Sammen med at jeg startet helt ny trening i studio og yoga mot mine ryggsmerter (se artikkel om bindevev), sluttet jeg i jobben og startet på en coaching utdanning med hypnotiske grep. Denne selvutviklingsveien med fantastiske verktøy førte til at jeg klarte å stoppe utviklingen av betennelsen i skjoldkjertelen og ble frisk. Jeg unngikk å starte på medisiner og er i dag full av energi. Alle de elementene og teknikkene listet opp her har jeg vært dedikert til for å få tilbake energien og livsgnisten, bortsett fra punkt 13.

I tillegg har jeg fått en forståelse av den dynamikken som kjørte i mitt system som medførte at jeg endte opp der jeg gjorde. Jeg forsto de mønstrene som jeg hadde med meg fra barndommen, fikk renset opp i gamle traumer og snudd trenden hvor jeg løp i det samme hamsterhjulet år etter år.

Så ved siden av masse coaching gjorde jeg dette:

  1. Enhver form for hvile – lese, lytte til musikk, se barn leke, meditere
  2. Et godt sosialt nettverk – familie, venner, kolleger
  3. Kalddusj (gjerne om morgenen) eller kaldt vann i ansiktet
  4. Gurgle vann – musklene i halsen stimulerer nerven
  5. Synging eller chanting – holder å bare synge Aaaaaa
  6. Massasje – spesielt nakke
  7. Latter – glede og lykkefølelse
  8. Yoga og Tai Chi
  9. Dyp og sakte pust – 5 sek inn, 5 sek ut i tre minutter så ofte du kan
  10. Generell trening og rolige spaserturer
  11. Riktig mineralbalanse – få det sjekkes hos lege
  12. Tykktarms rens – Coffee Enemas eller andre detox kurer som passer for deg
  13. Nervana – https://en.wikipedia.org/wiki/Nervana_Systems

Så det å synge og gurgle i dusjen er faktisk veldig sundt. Gjør i tillegg din Yin yoga. Det fungerer ikke bare fordi vi tøyer og strekker bindevevet, men også fordi vi roer ned og har fokus på pusten, hviler og spenner av. Dermed klarer vi å sove bedre, tar bedre valg fra et ikke stresset system og vi føler oss glade og energiske.

Vagus nerven er den lengste og mest komplekse nerven i kroppen og knytter hjernen til de fleste viktige organene våre som tarm, mage, hjerte og lunger. Altså påvirker den vårt åndedrett, vår fordøyelse og hjerterytmen. Dette er styrt av det autonome nervesystemet. Den delen (sympatiske nervesystem) som setter igang fyring av stresshormoner gjør at vi hyperventilerer, får hjertebank og diare. Den er koblet til vår fight, flight, freeze system.

Stress kan være påført ved traumer, for mye jobb og høyt jobbtempo, vanskelige relasjoner, feilernæring, rusmidler, medisiner, sykdom, angst ol.

Så har vi den andre delen av det autonome nervesystem som roer ned, gir avslapning og hvile (parasympatiske nervesystem). Vi kan kose oss, slappe av, sove godt, vi er glade og energiske, føler oss inspirert og kjærlige, friskner til og husker bedre.

Når vi er i stress har vi en lav vagal tone. Når vi er i ro har vi en høy vagal tone. Denne tonen/vibrasjonen kan vi påvirke om vi er den bevisst.

Jeg kaller det livstonen – derav navnet på min bedrift – Lifetone.

Ofte så er vi ikke klar over at vi faktisk har et stresset system slik som jeg opplevde. Jeg trodde jeg hadde alt under kontroll. Vel, det var vel det jeg hadde, og ikke avslapning. Jeg kontrollerte for jeg var redd for at det skulle glippe. Så glapp det fordi jeg kontrollerte fordi jeg var redd. Jeg jobba på høygir som alltid og så styrte jeg skuta rett ned. Altså bare mitt ansvar.

Det fantastiske her er at vi kan gjøre noe med det når vi blir klar over det. Hurra!

Så om du kjenner deg igjen i noe av dette her så ta kontakt. Sammen kan vi finne vi ut hva du trenger for å snu din trend og ditt mønster.

Under her har jeg lagt ved linker til flott info om nervesystemet, hvordan det virker, ny forskning om frykt-systemet vårt, og tips til hvordan hjelpe til selv for å snu.

 

Lykke til <3

Karine

 

Linker:

The Polyvagal Theory: The New Science of Safety and Trauma: https://youtu.be/br8-qebjIgs

How to trigger the Vagus nerve: https://youtu.be/8dtPN4xrY4U 

Uplift online news: https://upliftconnect.com/12-ways-unlock-powers-vagus-nerve/

 

 

Leave a Reply