Øvelser for nakke og skulder

Øverst i nakken mot skallekanten kan det bli veldig stramt og ømt. Dette kan resultere iblant annet hodepine, nakkestivhet og vonde skuldre. Området kalles Sub-occipitalis eller Laminar Groove. Dette er altså en samlebetegnelse for alle de små musklene mellom skallekanten og nakken. Disse musklene er noen av de minste, men mest sensitive musklene vi har. Det er ikke stor bevegelse her, men en liten bevegelse i nakken kan fyre opp muskler langs hele ryggsøylen. Når vi får stivet og “lammelse” i dette området blir signalene til kroppen dårligere. Strammhet og spenninger her kan altså føre til sensory-motor-amnesia og skapes av fysisk og psykisk stress, fordi nervereseptorene stenges av pga stram muskulatur under skallekanten. Dette påvirker hele kroppen. Det viste seg i forskning at manipulering av nakken ga hamstrings(bakre lårmuskler) muskelens lengde en økning med 95% ifh 13% økning ved jobbing med hofteledd. Så ved å løsne på disse musklene skaper det dyp avspenning i hele systemet.

 

Forskning har vist at lengden på hamstrings musklene på baksiden av lårene hadde en økning på hele 95% ved manipulasjon av nakken ifht 13% ved jobbing med hofteleddet. De sub-occipitale muskler balanserer hodet over ryggvirvlene og jobber med å holde øynene og ørnee orientert i horisonten, eller det som fanger oppmerksomheten. Altså jobber den med å holdet hodet stabilt, mens kroppen senser hver bevegelse og stilling og fører disse signalene til hjernen. De har som oppgave å trekke hodet tilbake i nøytral stilling og fungerer som kontrollsenter for hele kroppen ved å sense hva som skjer i hele ryggsøylen.De blir også påvirket av psykisk og fysisk stress og frykt.Er disse musklene i konstant stress kan man komme i en tilstand for dette området kalt; Sensory-Motor-Amnesia.Ved å løse opp spenninger i dette området kan vi skape dyp avspenning i hele systemet vårt.

OBS! Ikke gjør øvelsene om det er vondt. Det skal være lett å puste, og stopp ved sterke smerter.

Siste øvelse er en nakke skuldre øvelse. Du kan legge inn så mange repitisjoner du vil, men ta gjerne minimum 5 stk etter hverandre. Kjør på og lykke til 😀