Et deilig fristed – YogaHaven i Oslo!

En hage å vokse i en himmel å strekke seg mot, en horisont å hvile blikke på.

Et deilig fristed- YogaHaven i Oslo!

En hage å vokse i, en himmel å strekke seg mot, en horisont å hvile blikke på.

Et deilig fristed- YogaHaven i Oslo!

En hage å vokse i, en himmel å strekke seg mot, en horisont å hvile blikke på.

ont å hvile blikke på.
Yoga på YogaHaven

I dag tilbyr jeg Yin Yoga og Yin-Yang Yoga på YogaHaven i Oslo.

YogaHaven er en trygg havn å komme til, og en hage for vekst, kontemplasjon, hvile, deling og utforsking av eget liv. Hva mer er mulig? 

Sammen skaper vi muligheter for vekst for deg og meg og fellesskapet. Her er det et levende og fritt miljø med rom for den enkeltes unikhet. Her slipper vi å måles oss med andre og bedømme det vi opplever. 

Lokalene ligger på Frysja i et bygg vis a vis Møller gruppen. Det er et stort, lyst og fint yogarom, godt med toaletter, en hyggelig resepsjon med sitteplasser og gang til et lite kjøkken med bord og stoler. Og ikke minst det er masse gratis parkering og buss som stopper rett ved.

Vi har masse yogamatter og ullmatter, bolstere, yogaputer og ulltepper, og gratis kaffe og te til den som har lyst til å skravle litt før eller etter timen. Da er det bare å slippe bakenden ned på en stol i kjøkkenhjørnet eller ute i sofagruppen.

HVA ER YINYOGA

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Hver posisjon holdes i minst 3-5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe ned. Yinyoga er en dyp bindevevsstrekk, en strekk i kroppens fascie, istedenfor musklene. Smertefull fascia/bindevev er et kjent fenomen og mange sliter med ømhet og smerter i denne strukturen.
God effekt oppnås ved å være i enkelte stillinger i en mellomdyp strekk over lengre tid. Hovedfokuset er området rundt hoftene og korsryggen. Kroppene våre har lange bindevevslinjer som går fra fot til issen. Disse bindevevslinjene er viktig å holde smidige. På den måten kan vi motvirke skader og smerter.
Bindevevet er vårt aller største sensoriske organ og lagrer, i følge yogafilosofien, mange fysiske og følelsesmessige spenninger.

NÅR SKAL DU VELGE YINYOGA

Yinyoga er bra mot kronisk stivhet og smerter i kroppen som hodepine, rygg- og leddsmerter. Om du føler deg trøtt og overstimulert, og har problemer med søvnen med mange tanker som svirrer er også dette en ypperlig praksis. Timene er også perfekt om du har behov for å fylle på med energi eller føler deg stresset og sliter med angstsymptomer.

Om du også trener hardt i annen sport er det faktisk veldig lurt med denne typen bindevevsstrekk. Du får bedre flyt og smidighet i kroppen så du kan yte bedre og motvirke skader i den sporten du utøver. Fint for blant annet fotballspillere, skiløpere og syklister.

HVA KREVES AV DEG

Dette er ingen prestasjons trening. Du kan bare hvile inn i deg selv og slippe taket i spenningene, puste inn og slippe taket. Du skal ikke sammenligne deg med andre og heller ikke med deg selv. Der du er den ene dagen slik er det. Verken mer eller mindre. Og slik har vi det. Forskjellig fra dag til dag. Stiv den ene, myk den andre. Smilende den ene dagen, lei oss den andre. Og alt dette er helt ok. Kom å vær deg selv. Gi deg selv pusterom og mulighet til å mykne opp og få mer flyt og smidighet i kropp og sinn.

Det er fint å følg disse timene fast slik at du opprettholder smidigheten og fleksibiliteten. Timene vil også kunne inneholde en lett meditasjon, litt gongavspenning eller massasje med eteriske oljer.